Słowniczek F1

Aerodynamika - Wyprofilowanie samochodu tak, aby stawiał jak najmniejszy opór powietrza, ale też aby nie dociskało go ono zbytnio do ziemi.

Akwaplanacja - Gdy pada deszcz może wystąpić tzw. aquaplaining. Oznacza to, że pomiędzy kołami a torem tworzy się warstwa wody, na tyle duża, że samochód traci przyczepność.

Aleja serwisowa - Miejsce, w którym kierowcy zmieniają opony lub inne części samochodu. To tam znajdują się boksy, w których przebywają zespoły podczas treningów, kwalifikacji i wyścigu. W alei obowiązuje ograniczenie prędkości (50 - 80 km/h). Jest ono zmieniane w zależności od długości alei czy jej szerokości.

Brudne/czyste powietrze - Gdy samochód podąża za drugim teoretycznie wpada w cień aerodynamiczny, jednak zespoły starają się zniwelować go wykorzystując spaliny, które stawiają jeszcze większy opór powodując, iż samochód ma utrudnione wyprzedzanie.

Cień aerodynamiczny - Gdy jeden samochód podąża za drugim tworzy się cień aerodynamiczny. Samochód jadący z przodu rozcina powietrza przesuwając je na boki, dlatego auto jadące za nim jedzie szybciej, ponieważ nie ma aż tak dużego oporu powietrza.

Flagi:
Zielona - start/wznowienie wyścigu
Żółta - Zakaz wyprzedzania w danym miejscu spowodowany potencjalnym niebezpieczeństwem na torze.
Czerwona - zatrzymanie sesji, auta wracają do boksów
Czarna - dyskwalifikacja danego kierowcy. Musi on wrócić do garażu i nie może kontynuować wyścigu.
Biało-czarna - ostrzeżenie przed karą
Flaga w szachownicę - kończy wyścig
Niebieska - Nakazuje kierowcy dublowanemu przepuścić samochody dublujące.

Grand Prix - z francuskiego "Wielka Nagroda" określa weekend wyścigowy lub sam niedzielny wyścig.

Kara Stop&Go -Zespół, przed wykonaniem Pit Stopu musi odczekać pewien czas (podany w karze). Samochód stoi wówczas przed garażem, a pracownicy nie mogą nic zrobić.

Kara przejazdu przez aleję serwisową - Kierowca jest zmuszony do przejazdu przez aleję serwisową, jednak nie może wykonać Pit stopu.

Kwalifikacje - Sesja kwalifikacyjna, która odbywa się w sobotę ustala kolejność startową do niedzielnego wyścigu. Trwa ona łącznie godzinę i jest podzielona na trzy segmenty Q1, Q2 i Q3. Po każdym z nich najwolniejsza piątka kierowców nie przechodzi do dalszego etapu. W Q3 bierze więc udział 10 kierowców. W wyścigu wystartować może oczywiście cała 20-stka, chyba że przekroczona zostanie zasada 107%. Celem kwalifikacji jest ustanowienie najszybszego czasu okrążenia.

Kwalifikacje sprinterskie - odbywają się one w sobotę i ustalają kolejność startową do niedzielnego wyścigu. Występują w trzech Grand Prix w sezonie. Jest to wyścig na dystansie 100 kilometrów. Do tego wyścigu kierowcy przystępują zgodnie z kolejnością zwykłych kwalifikacji, które odbywają się w sobotę. Jeśli chodzi o treningi to jeden odbywa się przed piątkowymi kwalifikacjami, a drugi po sobotnich kwalifikacjach (dotyczy jedynie trzech weekendów, podczas których odbywają się kwalifikacje sprinterskie). 

Mieszanki opon - Firma Pirelli, która dostarcza opony wszystkim zespołom, produkuje różne mieszanki opon. Różnią się one miękkością. Twarde zużywają się wolniej, jednak na pojedynczym okrążeniu są znacznie wolniejsze niż miękkie, które to z kolei zużywają się szybciej. Pirelli na każdy wyścig dostarcza 3 rodzaje opon z pięciu jakimi dysponuje (C1 - C5, gdzie C1 oznacza najtwardszą, a C5 najmiększą). Każda z nich ma na sobie kolorowy pasek, aby móc je z daleka rozróżnić.
Czerwone - Miękkie (Soft)
Żółte - Pośrednie (Medium)
Białe - Twarde (Hard)

Są też opony na mokry tor. Te jednak są takie same przez cały sezon.

Zielone - Przejściowe (Intermediate)
Niebieskie - Deszczowe (Wet)

Nadsterowność - Mała przyczepność na tył, mogąca spowodować utratę panowania nad autem zwłaszcza przy wyjściu z zakrętu.

Okrążenie formujące - Obowiązkowe okrążenie przed startem wyścigu. Pozwala na rozgrzanie opon, a także na ewakuowanie się z toru ekip, które przygotowują auta do startu.

Padok - Miejsce, w którym przebywają zespoły i kierowcy po i przed sesjami. Udzielają tam wywiadów, odpoczywają, a także pracują w specjalnych motorhome'ach, czyli budynkach, które zespoły mogą dowolnie wykorzystywać.

Parc Ferme - Zasada parku zamkniętego - po wyjeździe z boksu aby rozpocząć kwalifikacje, zespół nie może już zmieniać ustawień auta za wyjątkiem przedniego skrzydła i opon. Reszta ma być nietknięta. Zespół może zgłosić jednak potrzebę zmiany elementu zabronionego. Musi się to jednak stać pod okiem pracownika FIA i będzie to podlegać karze przesunięcia na polach startowych.

Pit Stop - podczas wyścigu zjazd na zmianę opon. Każdy kierowca musi zjechać na pit stop co najmniej raz w wyścigu, chyba, że pada deszcz (stwierdzone przez FIA). Wówczas, nawet jeśli ten ustanie kierowcy nie muszą wykonywać Pit Stopów. 

Podsterowność - Mała przyczepność na przód, mogąca spowodować utratę panowania nad autem zwłaszcza przy wejściu w zakręt.

Punktacja - po każdym wyścigu przyznawane są punkty:
25 pkt - 1 msc, 18 pkt - 2 msc, 15 pkt - 3 msc, 12 pkt - 4 msc, 10 pkt - 5 msc, 8 pkt - 6 msc, 6 pkt - 7 msc, 4 pkt - 8 msc, 2 pkt - 9 msc, 1 pkt - 10 msc. Dodatkowo kierowca zdobywa punkt za najszybszy czas okrążenia w wyścigu jeśli znajduje się w punktowanej dziesiątce. Jeśli chodzi o wyścigi kwalifikacyjne to: 3 pkt - 1 msc, 2 pkt - 2 msc, 1 pkt - 3 msc. Kierowca, który na koniec będzie miał największą ilość punktów zdobywa tytuł mistrzowski. Konstruktor (zespół), który zdobędzie najwięcej punktów jest mistrzem konstruktorów.

Samochód bezpieczeństwa/Neutralizacja - Gdy na torze stoi samochód, leżą odłamki lub dzieje się coś innego, na tor może wyjechać samochód bezpieczeństwa, którym jest Mercedes AMG GT-R lub Aston Martin Vantage. Spowalnia on stawkę. Kierowcy nie mogą się wyprzedzać. Neutralizacja to dobry moment na Pit Stop, ponieważ kierowcy jadą wolniej, więc mniej traci się przez postój. (Kierowcą samochodu bezpieczeństwa jest Bernd Maylander).

Samochód medyczny - Ustawia się on za kierowcami na starcie aby w razie wypadku pomóc kierowcy. Przejeżdża on za kierowcami całe lub część pierwszego okrążenia. Gdy przeciążenia po wypadku kierowcy przekroczą dany limit, musi być on przetransportowany na badania przez samochód medyczny. Takim autem jest Mercedes AMG C36S lub Aston Martin DBX. (Kierowcą jest Alan van der Merwe, a głównym doktorem jest Ian Roberts).

Sektory - Każdy tor jest podzielony na 3 części, nazywane sektorami. Pomaga to kierowcom, gdy muszą poprawić się w danym sektorze, sędziom (mogą oni zarządzić żółte flagi w całym sektorze), a także kibicom, którym łatwiej jest zlokalizować wydarzenie na torze.

Silnik - Jednostka napędowa składa się z kilku ważnych części:
MGU-K - system odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania i zakrętów
MGU-H - system odzyskiwania energii cieplnej ze spalin
Elektronika - dostarczanie energii silnikowi
Silnik spalinowy - turbodoładowane, hybrydowe V6 dostarczające moc około 1000 koni mechanicznych. 

Każdy z podzespołów silnika jest limitowany. Jego przekroczenie oznacza karę na starcie do wyścigu.

Zespół nie musi produkować własnego silnika. Może zakupić go od innego producenta, który nie musi być innym zespołem (np. Honda dostarczała silniki F1 nie będąc osobnym zespołem, a zewnętrznym producentem).

Strategia (nadcięcie i podcięcie) - Nadcięcie to sprytny sposób na pokonanie rywali strategicznie. Polega na dłuższej jeździe na starszych oponach i dalsze zyskiwanie przewagi lub utrzymywanie jej nad rywalami, którzy już zjechali. Po Pit Stopie kierowca ma więc świeższe opony na koniec wyścigu, dalej mogąc zyskiwać. Podcięcie z kolei polega na wcześniejszym zjeździe i zyskiwanie przewagi na świeżych oponach w początkowej fazie wyścigu.

System DRS - System ten pozwala na otworzenie się tylnego skrzydła (zmniejszenie oporu), co pozwala jechać szybciej. W treningach i kwalifikacjach kierowcy robią to zawsze gdy znajdują się w strefie DRS (przeważnie długie proste), a w wyścigu również w tej strefie, jednak gdy znajdują się mniej niż 1 sekundę za samochodem z przodu w punkcie detekcji (ustalony z góry). System automatycznie dezaktywuje się po naciśnięciu hamulca. Dodatkowo nie można z niego korzystać podczas deszczu.

System ERS - Pozwala on na wykorzystanie zgromadzonej energii cieplnej i kinetycznej przez kierowcę.

System HALO - pałąg znajdujący się nad kierowca, chroniący go.

System HANS - system chroniący szyję kierowcy od przeciążeń. Jest to niewielki stabilizator, który przekazuje część przeciążeń z kasku na ramiona.

Szykana - Specyficzny typ zakrętu. Są to przeważnie 2 lub 3 zakręty, umiejscowione bardzo blisko siebie i będące w różnych kierunkach. 

Trening - W piątek i sobotę organizowane są łącznie 3 godzinne treningi, podczas których kierowcy pokonują wiele okrążeń zbierając dane do wyścigu.

Wyścig - rozgrywany jest na dystansie około 309 km w niedzielę. Trwa około godziny i 45 minut.

Zasada 107% - Gdy w kwalifikacjach czas najwolniejszego kierowcy byłby większy niż 107% czasu najszybszego kierowcy, ten nie mógłby wystartować w wyścigu. Zasada ta nie działa w przypadku awarii czy wypadku. 

Komentarze

Popularne w tym tygodniu: