Alonso - 2 tytuły i jeszcze mu mało
Zapraszam do przeczytania artykułu o historii jednego z najlepszych Hiszpańskich sportowców:
Fernando Alonso rozpoczął karierę w F1 w 2001 roku w zespole Minardi. Mimo niekonkurencyjnego i awaryjnego bolidu udaje mu się zająć m. in. 10 miejsce na Węgrzech. Pierwszy sezon może zaliczyć do udanych.
Jego menedżer Flavio Briatore załatwia mu posadę kierowcy testowego Renault na 2002. Przejeżdża tysiące kilometrów za kierownicą tego bolidu a raz sprawdza się za kółkiem Jaguara.
Briatore, który również był szefem stajni Renault awansuje go na kierowcę etatowego. 2 razy zdobywa Pole Position, wygrywa wyścig na Węgrzech. Łącznie 4 razy staje na podium i zajmuje 6 miejsce w klasyfikacji, jego Partner zespołowy, Jarno Trulli był 8. Poza koszmarnym wypadkiem w Brazylii sezon może zaliczyć do bardzo udanych.
W 2004 nie wygrywa żadnego wyścigu lecz zdobywa taką samą ilość punktów co w 2003 co daje mu 4 miejsce w klasyfikacji.
W 2005 dostaje mistrzowski samochód. Wygrywa 7 razy, 6 razy wygrywa kwalifikacje, odbiera tytuł Schumacherowi, staje się jedynym Hiszpanem, który zdobył tytuł a również najmłodszym kierowcą który tego dokonał. Zadziwia świat ogłaszając podpisanie kontraktu z McLarenem na 2007.
Rok 2006 zaczął się wyśmienicie, wygrał 6 z 9 rund. Od wyścigu na Indianapolis toczy jednak zacięty bój z Michaelem Schumacherem, który walczy o 8 tytuł mistrzowski. Pod koniec sezonu Alonso wraca do formy i pokonuje Niemca zgarniając drugi tytuł z rzędu.
W 2007 roku zostaje kierowcą McLarena, który ostatni tytuł kierowców zdobył w 1999 wraz z Miką Häkkinenem. Zastępuje w zespole Kimiego Räikkönena, który przechodzi do Ferrari. Mclaren pozyskuje od Ferrari dyrektora technicznego. Jego partnerem zostaje bardzo młody Lewis Hamilton. Jego konflikt z Brytyjczykiem jest coraz bardziej widoczny. Wygrywa 4 razy, ale przez nieukończony wyścig w Japonii traci szansę na tytuł. Hamilton przegrywa tytuł o 1 punkt z wcześniej wspomnianym Räikkönenem. Na samym końcu McLaren zostaje zdyskwalifikowany z sezonu (nie kierowcy, sam zespół). Powód był taki że dyrektor techniczny zaprojektował bolid McLarena na podstawie planów, które ukradł z Ferrari.
2008 to rok w którym wraca do Renault. Bolid ma jednak bardzo średni poziom. Alonso wygrywa 2 razy ale jedno z nich okazuje się być oszustwem (afera crash-Gate - Renault nakazuje specjalnie rozbić bolid Piquetowi aby na tor wyjechał safety car I dzięki temu Alonso mógł odnieść zwycięstwo). Briatore i Nelsihno Piquet zostaje zwolniony z Renault a Alonso przedłuża kontrakt na 2 lata. Kończy 5 w klasyfikacji. Mistrzostwo jak na ironię zdobywa Hamilton w McLarenie.
2009
Cały sezon to dla niego wzloty i upadki. Zdobywa pole position na Węgrzech. Staje na podium w Singapurze ale pozwala mu to na tylko 9 miejsce w klasyfikacji. Mistrzostwo wygrywa Jenson Button w zespole Brawn GP.
Sezon 2010 to jego pierwszy w Ferrari. Wygrywa w Bahrajnie czyli pierwszym wyścigu sezonu. Udaje mu się przyćmić Felipe Massę, który walczył dwa lata wcześniej o mistrzostwo. Nie wygrywa jednak żadnego wyścigu aż do Hochenheim kiedy to Massa oddaje mu pierwsze miejsce. Niweluje 47 punktową stratę do Vettela w Red Bull (lidera). W Abu Zabi walczy o mistrzostwo jednak przez problemy strategiczne swój pierwszy tytuł zdobywa Vettel.
W 2011 dostaje słabszy bolid jednak staje na podium 10 razy i wygrywa w Wielkiej Brytanii. Massa ani razu nie jest w stanie dorównać Alonso. Ferrari miało problemy z temperaturą opon ale po mimo tego Hiszpan zajmuje 4 miejsce w klasyfikacji. Sezon wygrywa Vettel wraz z Red Bullem.
Bolid F2012 jest początkowo bardzo słabym bolidem. Wygrywa tylko w chaotycznym GP Malezji. Powrót do Europy oznaczał poprawę osiągów bolidu. Wygrywa w Walencji a także w Niemczech. Zdobywa 2 pole position i wielokrotnie staje na podium. Znów w Abu Zabi walczy a Vettelem o mistrzostwo jednak przegrywa o 3 punkty w Niemcem.
Od samego początku 2013 dysponuje solidnym bolidem. Wygrywa 2 wyścigi jednak przez oderwanie przedniego skrzydła w Malezji i awarię DRSu w Bahrajnie nie udaje mu się się zdobyć mistrzostwo. Po raz 3 zostaje wicemistrzem z Ferrari. Swój 4 tytuł zgarnia Red Bull i Sebastian Vettel.
W 2014 w życie weszło dużo zmian. Slinki V6 a nie V8, inna aerodynamika bolidu, to wszystko poskutkowało złą formą Ferrari. Dostaje również nowego partnera którym jest Räikkönen, którego właśnie w Ferrari zastąpił w 2010 a on powrócił do F1 w 2012 z Lotusem. Alonso może sobie pozwolić na walkę z Red Bullem, jednak nie o mistrzostwo, ponieważ to Mercedes stał się faworytem do mistrzostwa. 15 razy dojeżdża przed Kimim. Zdobywa 161 punktów i zajmuje 6 miejsce w klasyfikacji. Mistrzostwo wraz z Mercedesem zdobywa Lewis Hamilton.
W 2015 powraca do McLarena co było najgorszą w jego życiu decyzją. Ferrari wraz z Vettelem zaczęło być konkurencyjne a on wraz z Buttonem dostali od McLarena koszmarny bolid. Jest to też efekt rozpoczęcia współpracy McLarena z Hondą. Podczas testów w Barcelonie dostaje wstrząsu mózgu na wskutek wypadku i nie może wystartować w Australii. Zastępuje go Kevin Magnussen, który jednak nie wystartował z powodu awarii silnika. Powraca do kokpitu w Grand Prix Malezji i do końca sezonu nie zostaje sklasyfikowany w aż siedmiu wyścigach głównie przez awarie silnika. Przez cały sezon zdobył zaledwie 11 punktów za dziesiąte miejsce na Silverstone i piąte na Hungaroringu. Zmagania kończy na siedemnastej lokacie i zostaje na kolejny rok w McLarenie, pomimo coraz większej frustracji i nieporozumień z Ronem Dennisem. Sezon wygrywa Hamilton.
W 2016 w Australii zderza się z Guttiérezem z zespołu Haas. Wychodzi z Auta o własnych siłach jednak okazuje się że ma połamane żebra i odmę opłucną. W Bahrajnie w bolidzie MP4-31 zastępuje go Stoffel Vandoorne. Od GP Chin 9 razy finiszuje w punktach. Dominuje nad Buttonem. Zdobywa 54 punkty i kończy 10 w klasyfikacji. W tym sezonie mistrzem zostaje Rosberg z Mercedesa. Z McLarena zwolniony został Ron Dennis.
Podejmuje się negocjacji z Mercedesem po nagłym i niespodziewanym odejściu Rosberga z F1. Jednak kończy się to fiaskiem i zostaje w McLarenie. Jego partnerem zespołowym, po odejściu Buttona z F1, zostaje Vandoorne. Jest to chyba najgorsza konstrukcja McLarena w dziejach. Alonso postanawia opuścić GP Monako i wystartować w Indianapolis 500 jednak tam również zawodzi bolid McLarena. W Monako zastępuje go Button, który uderza w Pascala Wehrleina. Button nie kończy wyścigu. W dalszej części sezonu pięciokrotnie dojeżdża w punktach, zdobywając ich zaledwie siedemnaście. Mimo fatalnego sezonu, w którym zostaje sklasyfikowany na piętnastym miejscu, decyduje się przedłużyć umowę z McLarenem, który w 2018 roku przejdzie na układy napędowe Renault.
2018
Ma duże oczekiwania wobec McLarena. Model MCL33 to tak naprawdę bolid MCL32 tylko z silnikiem Renault. W Australii finiszuje na wysokim piątym miejscu po problemach rywali, lecz w kolejnych Grand Prix szczytem możliwości jest awans do Q2 i siódma lokata w niedzielę. W połowie sezonu zespół decyduje się na porzucenie rozwoju bolidu, co ma dramatyczny wpływ na osiągane wyniki. McLaren momentami jest dopiero przedostatnią siłą w stawce, a dodatkowo pojawiają się duże problemy z zawodnością. Rozczarowany brakiem perspektyw na powrót do czołówki decyduje się przerwać starty w F1 z końcem roku. Zajmuje jedenastą pozycję w klasyfikacji z dorobkiem 50 punktów, a na osłodę pozostaje mu wygrana z Toyotą w Le Mans.
Jak na ironię w 2019 McLaren zbudował doskonały bolid. Kierowcami zostali Carlos Sainz i Lando Norris. Mclaren dał przetestować bolid MCL34 Alonso w Bahrajnie.
Jest to 1 z 4 artykułów przygotowanych na Październik.
Zdjęcie ze strony:
https://www.formula1.com
Komentarze
Prześlij komentarz