Wyścigi kwalifikacyjne zadebiutują w sezonie 2021!
Formuła 1 poinformowała dziś, że zespoły i FIA pozostawiły jej wolną rękę na zorganizowanie nowych wyścigów kwalifikacyjnych. Pojawią się one na trzech rundach w sezonie 2021.
Format weekendu wyścigowego tych trzech rund zostanie zmodyfikowany. Przypomnijmy, że dotychczas w piątek odbywały się dwa godzinne Treningi. W sobotę - ostatni trening i godzinne kwalifikacje, podzielone na segmenty Q1, Q2 i Q3 (po każdym z nich odpadało 5 kierowców, którzy nie brali udziału w kolejnych. W wyścigu brała oczywiście udział cała dwudziestka). W niedzielę z kolei następował wyścig.
Format z wyścigiem kwalifikacyjnym będzie wyglądał następująco:
Piątek:
- Godzinny trening
- Tradycyjne, godzinne kwalifikacje, które zadecydują o kolejności startowej do wyścigu kwalifikacyjnego.
Sobota:
- Godzinny trening
- Wyścig kwalifikacyjny na dystansie 100 kilometrów (normalny wyścig ma około 300 km), który zadecyduje o kolejności startowej do wyścigu niedzielnego.
Niedziela:
- Tradycyjny wyścig
Dodatkowo pierwsze 3 miejsca wyścigu kwalifikacyjnego będą punktowane. Za pierwszą pozycję startową do niedzielnego wyścigu kierowca dostanie 3 punkty. Za drugą 2 punkty i za trzecią 1 punkt.
Wyścig kwalifikacyjny będzie trwał więc mniej niż godzinę, a jego zwycięzca otrzyma 3 punkty i Pole Position czyli pierwszą pozycję startową do niedzielnego wyścigu. Po kwalifikacjach sprinterskich (oficjalna nazwa wyścigów kwalifikacyjnych) nie odbędzie się ceremonia podium. Stawka ustawi się do niedzielnego Grand Prix zgodnie z wynikami z wyścigu kwalifikacyjnego.
Nie wiadomo też co z systemem DRS. Mówiło się o umożliwianiu użycia tego systemu już gdy kierowca znajduje się 2 sekundy za rywalem, a nie sekundę jak ma to miejsce w tradycyjnym wyścigu, jednak brak informacji o tym może świadczyć o zwykłym utrzymaniu przepisów.
Kwalifikacje sprinterskie mają zostać przetestowane w GP Wielkiej Brytanii, GP Włoch i GP São Paulo. Wciąż jednak nie wiadomo tego oficjalnie. Wszystko przez zawieszoną umowę między torem w Brazylii, a F1 przez problemy finansowe obiektu Interlagos.
Początkowo test ten miał odbyć się w Kanadzie, jednak prawie pewne jest, że tor pod Montrealem utraci miejsce w kalendarzu na rzecz obiektu w Turcji.
Co z zasadą parku zamkniętego? Reguła Parc Ferme polega na zakazie wprowadzania zmian w samochodzie. Aktualnie obowiązuje ona od momentu wyjazdu na kwalifikacje, jednak podczas weekendu z kwalifikacjami sprinterskimi będzie ona obowiązywać już od piątkowych kwalifikacji, nie w pełni jednak. Zespoły będą mogły zmieniać ograniczone partie samochodu w 2 Treningu. Po wyścigu kwalifikacyjnym, do końca weekendu będzie obowiązywać pełna zasada parku zamkniętego. Oznacza to, że będzie można zmieniać jedynie ustawienia przedniego skrzydła, hamulców i opony.
Co z oponami? Dotychczas wszyscy kierowcy, którzy awansowali do Q3, do wyścigu muszą przystąpić na oponach, na których brali udział w Q2. W formacie z wyścigiem kwalifikacyjnym jednak każdy będzie mógł wybrać opony na jakich wystartuje w wyścigu głównym. Do kwalifikacji sprinterskich kierowcy przystąpią z jednego z wybranych zestawów opon przez zespół i będą mieli do dyspozycji jeszcze jeden w razie Pit Stopu. W sobotnich kwalifikacjach kierowy będą mieli do dyspozycji aż 5 zestawów opon miękkich. W Treningu ponownie każdy zespół wybiera 2 dowolne komplety.
W poście znajduje się dużo nowych pojęć, dlatego zapraszam do słowniczka, gdzie wszystko jej wyjaśnione. Znajduje się on tutaj lub w odpowiedniej zakładce.
Zdjęcie ze strony:
https://www.formula1.com/en/latest/article.breaking-sprint-qualifying-to-debut-at-three-grands-prix-in-2021-following.1v9LRuPpTk9JXpmE5xK4sK.html
Komentarze
Prześlij komentarz