Senna - najlepszy, ale nie na papierze
Zapraszam do przeczytania artykułu o jednym z najlepszych kierowców na świecie.
1984
Ayrton Senna rozpoczął karierę w F1 w zespole Toleman. Jego wyniki od samego początku były dobre jednak częste awarie samochodu przyćmiewały jego talent. Najbardziej zapadł wszystkim w pamięć wyścig w Monako. Brazylijczyk startował z końca stawki i sukcesywnie przebijał się do przodu. Gdy Alain Prost, który był na prowadzeniu zaczął odczuwać presję ze strony Ayrtona skorzystał z gęstych opadów deszczu i poprosił o przerwanie wyścigu. Alain wygrał a Ayrton był drugi. Ayrton stanął jeszcze na podium w Wielkiej Brytanii i Portugalii. Brazylijczyk zakończył sezon na 9 miejscu z zaledwie 13 punktami na punkcie.
1985
Lotus zainteresowany Ayrtonem postanowił zakontraktować go jako kierowcę. Pomimo wycofania się z GP Brazylii, Brazylijczyk wygrał 2 rundę mistrzostw świata (GP Portugalii). Później Ayrton zaliczył spadek formy i powrócił do punktów a zarazem na podium po 7 wyścigach, w Austrii.Zdobywa podium jeszcze w Holandii i Włoszech a następnie wygrywa w Belgii i zdobywa 2 miejsce w GP Europy. Nie dojeżdża w dwóch ostatnich wyścigach. Kończy sezon na 4 miejscu z 38 punktami na koncie.
1986
Jego kolejny rok w Lotusie jest lepszy. Wygrywa w GP Hiszpanii i GP Detroit, staje na podium 8 razy i 6 razy startuje z Pole Position. 6 razy nie dojeżdża do mety. Kończy sezon 4 z 55 punktami na koncie.
1987
Jego najlepszy rok w Lotusie. Zdobywa 8 podiów z tego co w Monako i Detroit wygrywa. Startuje z pierwszego pola raz. Zdobywa 3 miejsce i 57 punktów. Przechodzi do McLarena.
1988
Jego przejście do ekipy z Woking okazuje się trafne. Rywalizuje z Alainem Prostem, który zdobywał już tytuł mistrzowski. Ich relacje pogarszają się z wyścigu na wyścig, co będzie widać w przyszłych latach. Ayrton 11 razy staje na podium. Odnosi 8 zwycięstw i startuje z pierwszego pola 10 razy. Zdobywa tytuł mistrzowski z 90 punktami na koncie.
1989
Gorszy rok dla Ayrtona. Wygrywa 6 razy i zodbywa 1 drugie miejsce. Ma szanse na tytuł jednak w GP Japonii Alain Prost nie skręca w szykanie i obydwoje wypadają na drogę bezpieczeństwa. Prost wysiada z auta lecz Senna poprosił stewartów aby popchnęli jego samochód. Senna ściął szykanę i pojechał dalej. Alain pobiegł do szefa F1, swojego kolegi Jean-Marie Balestre'a, który ogłosił kontrowersyjną decyzję o dyskwalifikacji Senny. Alain został mistrzem a Ayrton musiał zadowolić się wicemistrzostwem.
1990
Prost opuścił McLarena i przeszedł do Ferrari. Partnerem Ayrtona został Gerhard Berger. Senna wygrywa 6 razy, 11 razy staje na podium i 9 razy startuje z pierwszego miejsca. Brazylijczyk i Francuz znów mierzą się na Suzuce. Kierowca McLarena zdobywa pierwsze pole startowe jednak na prośbę Prosta postanowiono przesunąć pierwsze pole na drugą, gorszą stronę toru. Ayrton jest zdenerwowany tym posunięciem. Na starcie Ayrton nie skręca i obydwaj kierowcy wypadają z wyścigu. Senna zdobywa tytuł mistrzowski z 78 punktami i przewagą 7 punktów nad Prostem.
1991
Ayrton nie ma sobie równych. Słaba forma Ferrari powoduje, że Prost nie walczy o tytuł. Brazylijczyk zwycięża 7 razy, 12 razy staje na podium i 8 razy wygrywa kwalifikacje. Wygrywa swój 3 tytuł mistrzowski. Do pamięci Brazylijczyków przechodzi wyścig w Sao Paulo. Senna pomimo awarii skrzyni biegów, która zacięła się na 6 biegu wygrywa swój pierwszy raz w Brazylii. Omdlewa po wyścigu i ledwo co podnosi puchar na podium.
1992
Najprawdopodobniej najgorszy rok Senny w McLarenie. Brazylijczyk wygrywa 3 razy i 7 razy staje na podium. 8 razy nie kończy wyścigu. Zdobywa 50 punktów i 4 miejsce w klasyfikacji. Traci 58 punktów do pierwszego Mansella.
1993
Prost po rocznej przerwie wraca do F1 z Williamsem. Zespół z Grove jest niepokonany. Senna naprawia relacje z Prostem. Brazylijczyk 5 razy wygrywa i 7 razy staje na podium. Nie kończy wyścigu 4 razy. Alain Prost kończy karierę w F1 z 4 mistrzostwem świata a Senna kończy sezon drugi i postanawia podpisać kontrakt z Prostem w Williamsie.
1994
Sezon 1994 jest koszmarem Senny. Ruchome zawieszenie stosowane w Williamsie zostaje zakazane. Brazylijczyk w pierwszych dwóch rundach pomimo startu z pierwszego pola nie dojeżdża do końca. GP San Marino to jego ostatni wyścig w F1. Startuje z pierwszego pola lecz na starcie dochodzi do kolizji dwóch kierowców z tyłu stawki. Zostaje wypuszczony samochód bezpieczeństwa. Senna wielokrotnie pogania safety car ponieważ nie może dogrzać opon. Po restarcie na zakręcie Tamburello Ayrton traci panowanie nad autem i wypada z toru prosto w bandę. Kawałek zawieszenia przebił się przez kask Brazylijczyka i ten niestety umarł tego samego dnia w szpitalu. Nie można potwierdzić na sto procent co było przyczyną wypadku ponieważ wrak auta został skradziony.
Zdjęcie ze strony:
https://sportowefakty.wp.pl/formula-1/854661/f1-gp-brazylii-ayrton-senna-ciagle-w-pamieci-rodakow-robert-kubica-byl-prawdziwy
Następny wyścig: GP Abu Zabi
1 Trening - 10:00 (Eleven Sports 1) 29.11
2 Trening - 14:00 (Eleven Sports 1) 29.11
3 Trening - 11:00 (Eleven Sports 1) 30.11
Kwalifikacje - 14:00 (Eleven Sports 1) 30.11
Wyścig - 14:10 (Eleven Sports 1) 1.12
Zapraszam do posta o domowym wyścigu Senny w 2019 roku: GP Brazylii 2019 #ObrigadoSenna
Komentarze
Prześlij komentarz