F1 ujawniła wygląd samochodu na sezon 2022. Analiza zmian jakie wejdą w życie.

Przyszłoroczny samochód będzie znacznie różnił się od tych, z których F1 korzysta w tym roku. Dlatego organizacja zdecydowała się pokazać fanom zarys tego jak wyglądać będą samochody w sezonie 2022 budując pełnowymiarowy model. Oczywiście każdy zespół zinterpretuje przepisy według własnego uznania, jednak bolidy mają nieznacznie różnić się od modelu pokazanego przez Formułę 1.

Przypomnijmy, że samochody zmienione zostaną aby poprawić ściganie. Poprawnie ulegnie głównie cień aerodynamiczny, który zostawia samochód i, w którym podążać może rywal. Efekt ten zostanie zwiększony aby zwiększyć szanse na atak. 
Jak widać na obrazku powyżej, mocno zmieni się linia samochodu. Przód auta ma opadać jednostajnie, a nie tak jak teraz, nierównomiernie.

Modyfikacji ulegnie również przednie skrzydło. F1 już od dawna dąży do uproszczenia kształtu spojlera, jednak teraz będzie ono również mniejsze. Docisk będzie bowiem generować podłoga, dlatego zredukowano aerodynamikę z przodu.

Dodatkowo nad kołami pojawią się specjalne niewielkie części aerodnakiczne, które będą odpowiedzialne za prawidłowy przepływ powietrza.

Również sekcje boczne ulegną zmianie co dobrze widać na fotografii powyżej. Ich linia także zostanie uproszczona w celu zwiększenia cienia aerodynamicznego.

Zmianie uległy również opony. Kierowcy F1 będą korzystać z 18 calowych kół i niskoprofilowych opon, które będą łatwiejsze do nagrzania, dlatego zakazane zostaną koce grzewcze.

Dodatkowo wprowadzone zostaną pokrywy na koła, które odpowiadać będą kołpakom samochodowym. Będą one regulować przepływ powietrza.

Dobrze widoczne są również zmiany w tylnym skrzydle. Zostanie ono zmienione tak aby za samochodem znajdowało się jak najwięcej czystego powietrza co zwiększy cień aerodynamiczny.

Jak dobrze widać, podłoga samochodu również dostanie zmieniona. Będzie ona znacznie bardziej łagodna z tyłu, jednak z przodu widać bardziej poszarpany kształt. To czego nie widać to tunele, które znajdują się pod spodem. Będą one przysysać auto do ziemi tworząc ogromny docisk aerodynamiczny z wykorzystaniem efektu przypowierzchniowego.

Na tym zdjęciu porównawczym widać dobrze jak zmieni się linie samochodu i jak uproszczona ona zostanie. Jest ona znacznie bardziej pozioma i prostsza co oczywiście poprawi cień aerodynamiczny.

Nad logo FIA znajdują się również otwory chłodzące, które zostały zakazane po sezonie 2008, jednak powrócą one by uzupełnić chłodzenie, które zostało zredukowane przez uproszczenie linii samochodu.

Warto dodać, że waga samochodu zmieni się z 752 kilogramów do 790. Stanie się tak, gdyż nowe koła będą się cięższe.

F1 poinformowała także, że w życie wejdą nowe paliwa, które zawierać będą jedynie 10% etanolu. Takie biopaliwa wprowadzone zostaną w celu zwiększenia ochrony środowiska. Formuła 1 poinformowała już, że planuje stać się neutralna węglowo, a taki zabieg na pewno pozwoli jej w osiągnięciu celu.

Zdjęcia ze strony:
https://www.formula1.com/en/latest/article.analysis-comparing-the-key-differences-between-the-2021-and-2022-f1-car.4xYDhtOjDee4cEQ3P4RsK9.html

Komentarze

Popularne w tym tygodniu: