Max Verstappen wygrał GP Austrii. Hamilton z problemami.

1. Max Verstappen 25 pkt (+1=26 pkt) 
2. Valtteri Bottas 18 pkt
3. Lando Norris 15 pkt (+5s)
4. Lewis Hamilton 12 pkt
5. Carlos Sainz 10 pkt
6. Sergio Pérez 8 pkt (+5s x2)
7. Daniel Ricciardo 6 pkt
8. Charles Leclerc 4 pkt
9. Pierre Gasly 2 pkt
--- +1 okr:
10. Fernando Alonso 1 pkt
11. George Russell
12. Yuki Tsunoda (+5s x2) 
13. Lance Stroll (+5s)
14. Antonio Giovinazzi (+5s)
15. Kimi Räikkönen (+20s) 
16. Nicholas Latifi (+30s)
+2 okr:
17. Mick Schumacher
18. Nikita Mazepin (+20s)
--- nie ukończyli:
Sebastian Vettel
Esteban Ocon

Liczba okrążeń: 71
Kierowca dnia: Lando Norris 
Najlepszy czas okrążenia: Max Verstappen (1:06,2)
Kary 5 sekund: 7
Kary 20 sekund: 1
Kary 30 sekund: 2
Neutralizacje: 1

Start:
Start wyścigu przebiegł dość spokojnie, bez większych przetasowań w stawce. Niestety jednak dla Estebana Ocona podczas pierwszego okrążenia w zakręcie nr 3 lekki kontakt prawym kołem z samochodem Antonio Giovinazziego zakończył się uszkodzeniem zawieszenia w samochodzie Alpine i tym samym francuz wypadł z wyścigu. Antonio Giovinazzi profilaktycznie został wezwany do boksu w celu wymiany opon. Inżynierowie podejrzewali uszkodzenie opon w bolidzie po incydencie. 

Na torze pojawił się safety car, jednak służby szybko posprzątały "bałagan" i po zaledwie kilku okrążeniach Max Verstappen wznowił wyścig jako prowadzący stawki. Restart nie był zbyt pomyślny dla Sergio Pereza, ponieważ podczas walki w Schlossgold został wypchnięty z toru przez Lando Norrisa. Meksykanin spadł na 10 pozycję, a Brytyjczyk został ukarany za ten manewr pięcio sekundową karą.

Dalsza część:
Pierwszy niewymuszony uszkodzeniami zjazd do alei serwisowej wykonał na 13 okrążeniu Yuki Tsunoda, który podczas wjazdu do alei serwisowej przeciął białą linię, za co dostał karę 5 sekund. Okrążenie później drugi samochód Alpha Tauri prowadzony przez Pierre'a Gasly'ego zameldował się w alei.

Lando Norris bardzo długo walczył o obronę pozycji przed Lewisem Hamiltonem, jednak doświadczony kierowca Mercedesa poradził sobie z młodszym rodakiem i wyprzedził go na 21 okrążeniu wyścigu.

Podczas 31 okrążenia zarówno Lando Norris jadący na 3 pozycji, jak i Valtteri Bottas będący za nim zjechali do alei serwisowej. Na korzyść Fina zadziałała 5-sekundowa kara kierowcy McLarena, którą ten zdecydował się odbyć na stanowisku serwisowym. Zaowocowała ona utratą pozycji podczas wymiany opon na rzecz Bottasa.

Walka między Sergio Perezem a Charlesem Leclerciem na 41 okrążeniu w Schlossgold zakończyła się wypchaniem bolidu Ferrari przez Meksykanina w identyczny sposób, w jaki miało to miejsce gdy Lando Norris wymusił na kierowcy Red Bulla wyjazd w żwir. Tym razem Perez znalazł się po drugiej stronie barykady i został konsekwentnie ukarany karą 5 sekund, tak jak miało to miejsce w przypadku Norrisa. 

Chwilę później zaczęły się problemy Mercedesa. Lewis Hamilton w znacznym stopniu uszkodził podłogę na wysokiej tarce, w swoim samochodzie podczas pokonywania pierwszego zakrętu. 

Kolejne starcie Péreza i Leclerca podczas 47 okrążenia na krótkiej prostej pomiędzy zakrętami Rauch i Würth zakończyło się ponownym wyjazdem Leclerca poza tor i ponownym ukaraniem Sergio Pereza 5-sekundową karą.

Valtteri Bottas na okrążeniu 51 (chwilę wstrzymywany przez inżyniera) dostał polecenie od zespołu aby wyprzedzić Hamiltona, który jechał wyraźnie gorszym tempem. Opony Brytyjczyka były w opłakanym stanie, a uszkodzenia w jego bolidzie zdecydowanie nie ułatwiały prowadzenia. 

Końcówka:
Okrążenie 54 przyniosło kolejną w tym wyścigu karę, jaką było 5 sekund dla Lance'a Strolla za przekroczenie prędkości w alei serwisowej. Jeszcze na tym samym okrążeniu Norris odegrał się i wyprzedził Hamiltona, który od razu zjechał do alei serwisowej aby zmienić opony. Nie stracił na tym jednak żadnej pozycji, gdyż strata Pereza była zbyt duża aby Meksykanin mógł być jakimkolwiek zagrożeniem.

15 okrążeń do końca, czyli na okrążeniu nr 66 Yuki Tsunoda został ukarany kolejną karą 5 sekund za kolejne przekroczenie białej linii przy wjeździe do boksów. Parę minut później do boksów został wezwany lider wyścigu Max Verstappen, który mimo założeń zespołu o strategii przejechania wyścigu z tylko jednym pit stopem musiał zmienić opony. Jak się później okazało, jedna z opon w samochodzie Holendra posiadała niewielkie uszkodzenie. Inżynierowie nie chcieli zapewne powtórki z Baku, więc wykorzystali niewielką, lecz wystarczającą przewagę czasową nad Bottasem i zadecydowali o wymianie opon w samochodzie Verstappena.

Na okrążeniu 61 rozpoczęła się walka Fernando Alonso i George'a Russella. Hiszpan dogonił mającego nadzieję na pierwsze punkty w sezonie Brytyjczyka. . Kierowca Alpine pozostawał w zasięgu DRS aż do 68 okrążenia, podczas którego udało mu się wyprzedzić Brytyjczyka. Tuż przed końcem wyścigu, Raikkonen po nieudanej próbie wyprzedzania Russella zagapił się i uderzył w bolid Sebastiana Vettela który skorzystał z zasady, która mówi że "gdzie dwóch się bije tam trzeci korzysta" i wyprzedził Fina. Ostatecznie Niemiec musiał wycofać się z wyścigu, a kierowca Alfy Romeo kontynuował jazdę. Po wyścigu Räikkönen dostał karę przejazdu przez aleję serwisową, jednak jako, że nie mógł już jej wykonać, została ona tradycyjnie zamieniona na karę doliczenia 20 sekund. 

Również Mazepin i Latifi zostali ukarani. Rosjaninowi i Kanadyjczykowi doliczono 30 sekund, gdyż w normalnych warunkach byłaby to kara 10 sekund stop&go. Kierowcy nie przestrzegali bowiem żółtych flag i wyprzedzali się gdy te pojawiły się ja torze. 

Dzięki karom Kimi Räikkönen zyskał pozycję na niekorzyść Nicholasa Latifiego. Mazepin pozostał na ostatnim miejscu za swoim partnerem zespołowym, Mickiem Schumacherem. 

Max Verstappen wygrał po raz trzeci z rzędu pokazując tym samym, iż jego determinacja aby zdobyć tytuł mistrzowski w tym sezonie jest ogromna. Lando Norris po raz kolejny znalazł się na podium czym utwierdził wszystkich w przekonaniu, iż jest w absolutnie szczytowej formie.

Lewis Hamilton z kolei coraz bardziej oddala się od tytułu mistrzowskiego. Od dawna nie wygrał żadnego wyścigu i ma coraz większe problemy z regularnością w tym sezonie.

Już za dwa tygodnie zobaczymy kierowców na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii. Przetestowany zostanie tam nowy format weekendu z wyścigiem kwalifikacyjnym, który zadecyduje o kolejności w jakiej kierowcy ustawią się ją starcie do niedzielnego wyścigu. Sprint kwalifikacyjny poprzedzony zostanie zwykłymi kwalifikacjami, które ustalą kolejność startu do niego.

Następny wyścig: GP Wielkiej Brytanii
1 Trening: 15:30 - 16:30 16.07
Kwalifikacje: 19:00 - 20:00 16.07
2 Trening: 13:00 - 14:00 17.07
Sprint kwal.: 17:30 - 18:00 17.07
Wyścig: 16:00 18.07
Nadawcy: Eleven Sports, F1 TV

Zdjęcia ze stron:
https://www.formula1.com/en/latest/article.verstappen-waltzes-to-second-win-in-a-row-at-red-bull-ring-as-bottas-beats.31KpLIZDzipY9FhputWqf7.html

https://www.racingcircuits.info/europe/austria/red-bull-ring-a-1-ring-osterrichring.html#.YNazdVg9c0M

Komentarze

Popularne w tym tygodniu: