Wszystko co musisz wiedzieć o GP Arabii Saudyjskiej

Uliczny tor na wybrzeżu arabskiego miasta Jeddah jest aktualnie na ustach wszystkich w świecie Formuły 1. Budowa obiektu zakończyła się zaledwie kilka dni temu, a okrążenia na nim pokonał już Bernd Maylander, kierowca samochodu bezpieczeństwa, którym tym razem jest, nie ciemno, a jasnozielony Aston Martin Vantage. Link do filmu z okrążenia: https://youtu.be/DBYuy-rBL60

Kierowcy są zadowoleni z obiektu, a sędziowie zostawili im póki co wolną rękę w jeździe, nie wprowadzając żadnych limitów toru, co może się jednak zmienić, zwłaszcza w pierwszym sektorze, gdzie znajdują się szerokie pobocza.

FIA wyznaczyła również 3 strefy DRS. Przypomnijmy, iż system ten pozwala na otwarcie tylnego skrzydła, aby zmniejszyć docisk aerodynamiczny i zwiększyć prędkość. W treningach i kwalifikacjach można go używać cały czas, a w wyścigu gdy jest się sekundę za samochodem z przodu, w punkcie detekcji.

Pierwsza strefa znajdzie się na prostej startowej, a punkt detekcji będzie w ostatnim zakręcie. Druga, między zakrętami 20 a 22, z punktem detekcji na wyjściu z zakrętu 17. Ostatnia strefa znajdzie się tuż przed zakrętem 25, a zakończy się dohamowaniem do ostatniego nawrotu.

Tor w Jeddah będzie posiadał aż 27 zakrętów, czyli najwięcej w kalendarzu F1. W zeszłym roku, tytuł ten posiadał tor Abu Dhabi (21 zakrętów), który w tym roku pojawi się w zmienionej konfiguracji (16 zakrętów), a wcześniej, przez 12 (2008-2019) lat tytuł ten utrzymywał tor Marina Bay w Singapurze, który najprawdopodobniej powróci w przyszłym roku. Posiadał on 23 zakręty.

Tor w Jeddah ugości F1 zaledwie dwukrotnie. GP Arabii Saudyjskiej na tym obiekcie rozegrane zostanie w najbliższy weekend i na początku 2022 roku. Później seria ma przenieść się na permanentny tor Qiddiya, który według wielu doniesień ma mieć aż 34 zakręty, a długością dorównywać obiektowi Spa-Francorchamps w Belgii.

Walka o tytuł mistrzowski najprawdopodobniej rozstrzygnie się za tydzień w Abu Zabi, jednak nie brakuje kibiców Verstappena, kalkulujących jego szanse na zdobycie mistrzostwa już w Jeddah. Jeżeli Holender zdobędzie o 18 punktów więcej od Hamiltona w ten weekend, sięgnie po mistrzostwo, co w praktyce oznacza, iż jeżeli kierowca Red Bulla wygra i zdobędzie najszybszy czas okrążenia, to Hamilton nie może być wyżej niż na 6 miejscu. Jeżeli Holender nie zdobędzie najszybszego czasu, kierowca Mercedesa musiałby być siódmy, a jeżeli Verstappen byłby drugi, to w przypadku zdobycia przez niego dodatkowego punktu lub nie, jego rywal musiałby być 10 lub poza punktami.

Taki scenariusz wydaje się jednak mało prawdopodobny. Hamilton wciąż dysponuje rakietowym silnikiem, który w Sao Paulo pokazał na co go stać. Wydaje się, iż to Mercedes będzie miał lepsze tempo w Arabii Saudyjskiej, a różnica między rywalizującymi ekipami wynosić ma, według wielu ustaleń, około 0,3 sekundy.

Jeżeli chodzi o tytuł mistrzowski wśród konstruktorów, to jeżeli Mercedes zdobędzie o 40 punktów więcej od Red Bulla, zwycięży. Oznacza to, iż Hamilton i Bottas musieliby zająć co najmniej miejsca 1 i 3, a kierowcy Red Bulla wówczas nie ukończyć wyścigu w punktach. Jeżeli kierowcy Mercedesa zdobyliby maksymalną ilość oczek, Verstappen i Pérez mogliby zdobyć maksymalnie 4 punkty.

Wydaje się więc, iż żaden z tytułów nie zostanie rozstrzygnięty w Arabii Saudyjskiej, jednak wyniki na torze w Jeddah najprawdopodobniej stanowić będą podłoże do tego, co będzie działo się w przyszłym tygodniu, na Yas Marina Circuit w Abu Zabi.

Na torze Jeddah Corniche Circuit, kierowcy wykonają 50 okrążeń. Długość nitki obiektu wynosi 6,1 kilometra, a średnia prędkość na nim ma wynieść ponad 250 km/h na okrążeniu. Tor ten nie będzie więc szybszy niż Monza, lecz znajdzie się na drugim miejscu pod tym względem, tuż przed torem Silverstone.

GP Arabii Saudyjskiej:
1 Trening: 14:30 - 15:30 3.12
2 Trening: 18:00 - 19:00 3.12
3 Trening: 15:00 - 16:00 4.12
Kwalifikacje: 18:00 - 19:00 4.12
Wyścig: 18:30 5.12
Nadawcy: Eleven Sports, F1 TV

Komentarze

Popularne w tym tygodniu: