Pérez wygrywa fenomenalne GP Azerbejdżanu! Vettel i Gasly na podium!



Rezultat:
1. Sergio Pérez 25 pkt
2. Sebastian Vettel 18 pkt
3. Pierre Gasly 15 pkt
4. Charles Leclerc 12 pkt
5. Lando Norris 10 pkt
6. Fernando Alonso 8 pkt
7. Yuki Tsunoda 6 pkt
8. Carlos Sainz 4 pkt
9. Daniel Ricciardo 2 pkt
10. Kimi Räikkönen 1 pkt 
11. Antonio Giovinazzi
12. Valtteri Bottas
13. Mick Schumacher 
14. Nikita Mazepin 
15. Lewis Hamilton
16. Nicholas Latifi (stop&go)
--- nie ukończyli:
George Russell (awaria)
Max Verstappen (wypadek)
Lance Stroll (wypadek)
Esteban Ocon (awaria)

Liczba okrążeń: 51
Kierowca dnia: Sebastian Vettel 
Najlepszy czas okrążenia: 1:44,481 (Max Verstappen) 
Kary stop&go: 1
Neutralizacje: 2
Czerwone flagi: 1

Prolog:
Podczas ważenia samochodu Verstappena, do gorących opon przyczepił się kawałek asfaltu. FIA zezwoliła Red Bullowi na start na nowych, miękkich oponach, dzięki czemu Holender mógł być szybszy na pierwszych okrążeniach wyścigu. 

Start:
Bardzo dobry start zaliczył Sergio Pérez, który szybko znalazł się na czwartej pozycji. Fernando Alonso wyprzedził Yukiego Tsunodę, a Sebastian Vettel Valtteriego Bottasa i Lando Norrisa. Następnie wyprzedzeni przez Niemca kierowcy zamienili się pozycjami, a Norris odbył walkę z partnerem zespołowym, Danielem Ricciardo.

Na drugim okrążeniu Lewis Hamilton wyprzedził Charlesa Leclerca na długiej prostej startowej. Brytyjczyk nie czekał na DRS, który pojawia się dopiero na trzecim okrążeniu. Aktualnemu mistrzowi świata wystarczył jedynie cień aerodynamiczny.

Na siódmym okrążeniu również Verstappen wyprzedził Leclerca. Holender użył jednak DRS. Monakijczyk musiał więc bronić się przed Sergio Pérezem. Meksykanin zajął trzecie miejsce już okrążenie później. 

Chwilę wcześniej swoją pozycję odzyskał Yuki Tsunoda, wyprzedzając Fernando Alonso.

Na ósmym okrążeniu Lando Norris i Fernando Alonso zjechali do boksu próbując podcięcia. Obaj założyli opony twarde. 

Lewis Hamilton poinformował o problemach z nosem samochodu co spowodowało, że na ogonie szybko znalazł się Max Verstappen.

Charles Leclerc i Yuki Tsunoda również zdecydowali się na podcięcie i pojawili się w alei serwisowej na zmianę opon. Podobnie jak poprzednia para, dostali oni opony twarde.

Max Verstappen na 10 okrążeniu nie był już w stanie uruchomić DRS. Sam cień aerodynamiczny jednak dał mu 0,4 sekundy przewagi na prostej. Lewis Hamilton nie mógł mimo tego odpuszczać. Brytyjczyk cały czas informował o problemach z przednim skrzydłem.

Carlos Sainz wywołał trochę zamieszania na torze powodując żółtą flagę swoim wyjazdem poza tor w zakręcie 8.

Dalsza część:
Na 12 okrążeniu Lewis Hamilton, Pierre Gasly i Valtteri Bottas pojawili się w boksach. Pit Stop Brytyjczyka był bardzo wolny, ponieważ kierowca Mercedesa musiał poczekać aż Gasly przejedzie. 

Zaledwie okrążenie później na zmianę opon zjechał Max Verstappen. Ekipa Red Bulla spisała się na medal, a Holender utrzymał prowadzenie nad Brytyjczykiem.

Sergio Pérez pojawił się w boksie chwilę później, jednak jego Pit Stop nie był tak dobry jak jego partnera zespołowego. Meksykanin stracił prowadzenie na rzecz Verstappena, jednak utrzymał się przed Hamiltonem.

Prowadzenie na jakiś czas objął Sebastian Vettel, który wstrzymywał się ze zjadzem do boksu. Był jedynym kierowcą na torze, który jechał na oponach miękkich.

Lewis Hamilton miał bardzo duże problemy z wyprzedzeniem Sergio Péreza. Mimo ciągłego pobytu w zasięgu DRS, był zbyt wolny aby znaleźć się na trzeciej pozycji. Miał on przewagę jedynie w trzecim sektorze, który składa się głównie z prostej, jednak tracił on zbyt wiele w pozostałych dwóch sektorach aby załapać się na DRS co spowodowało, że kierowca Mercedesa jeszcze bardziej oddalał się od Péreza.

Na 19 okrążeniu w boksie pojawił się Sebastian Vettel. Niemiec znalazł się na siódmej pozycji, przed Yukim Tsunodą. Prowadzenie objął więc Max Verstappen, a pozostałe pozycje na podium - Pérez i Hamilton. 

Bardzo dobre tempo pokazywał też Lance Stroll. Kanadyjczyk jako jedyny startował na oponach twardych i jako jedyny na 20 okrążeniu nie pojawił się jeszcze w boksie. Kierowca Astona Martina zajmował czwarte miejsce.

Na 20 okrążeniu Pérez poinformował, że jest coraz wolniejszy na prostych, a Hamilton bardzo szybko na nich zyskuje. Brytyjczyk z kolei narzekał na bardzo wolne tempo samochodu w drugim sektorze.

Jako pierwszy z wyścigu wycofał się Esteban Ocon. W Alpine A521 Francuza pojawiła się awaria.

Tymczasem Max Verstappen spokojnie utrzymywał prowadzenie, mając 3,5 sekundy przewagi nad Sergio Pérezem.

Z wyprzedzeniem rywala miał problem również drugi z kierowców Mercedesa. Valtteri Bottas nie umiał bowiem uporać się z Lando Norrisem.

Carlos Sainz przez swój wcześniejszy błąd był zmuszony walczyć zaledwie o 13 miejsce z Antonio Giovinazzim. Po niedługiej walce Hiszpan zdołał wyprzedzić Włocha.

Na 24 okrążeniu Hamilton musiał zaprzestać swoich ataków na Péreza po tym jak zaczął on tracić przyczepność na starzejących się oponach.

W tym samym czasie Valtteri Bottas popełnił błąd w zakręcie 16 i stracił dystans do Norrisa.

Na 27 okrążeniu Carlos Sainz wyprzedził swojego rodaka i mentora, Fernando Alonso. Kierowca Ferrari znalazł się na 12 miejscu.

Na 31 okrążeniu Gasly poinformował o spadku mocy, jednak chwilę później Lance Stroll rozbił swojego Astona Martina przy wjeździe do alei serwisowej, co odwróciło uwagę od kierowcy AlphaTauri. W samochodzie Kanadyjczyka pojawiło się przebicie opony co przy prędkości ponad 250 km/h spowodowało wypadek. Kierowca z numerem 18 standardowo wyszedł cało z zajścia.

Zamknięto wjazd do alei serwisowej i zarządzono wyjazd samochód bezpieczeństwa. Kierowcy nie mogli więc zjechać na zmianę opon, jednak Sergio Pérez mógł spróbować ataku na Maxa Verstappena po zakończeniu neutralizacji.

Na 34 okrążeniu wjazd do alei serwisowej został otwarty. Zezwolono również, jedynemu zdublowanemu kierowcy, Mazepinowi oddublować się.

W boksie pojawił się Alonso, Giovinazzi, Russell i Schumacher. Niemiec miał jednak problem z wyjazdem i zatrzymał się jeszcze w alei serwisowej. Wszystko przez niepoprawnie dokręcone koło. Zespół umieścił go z powrotem na stanowisku serwisowym.

Na 35 okrążeniu samochód bezpieczeństwa zjechał z toru, a kierowcy wznowili ściganie. Max Verstappen bardzo długo dogrzewał opony, jednak dało mu to efekt zaskoczenia na innych kierowcach kiedy nagle zwiększył prędkość.

Po restarcie Sebastian Vettel zdołał przesunąć się na piąte miejsce, przed Charlesa Leclerca. Chwilę później Niemiec zdołał wyprzedzić też Pierre'a Gasly'ego i znaleźć się na czwartej pozycji. 

Valtteri Bottas z kolei spadł na 13 miejsce. Fin popełnił błąd w piątym zakręcie co wykorzystali inni kierowcy.

Na 39 okrążeniu Lewis Hamilton ustanowił najszybszy czas okrążenia i wznowił ataki na Sergio Péreza.

Aktualny mistrz świata szybko stracił jednak przewagę. Verstappen wykręcił nowy najszybszy czas okrążenia, a Pérez uciekł mu. Dodatkowo szybszy od kierowcy Mercedesa był Sebastian Vettel, który liczył na swoje pierwsze podium od GP Turcji 2020, kiedy reprezentował jeszcze zespół Ferrari.

Vettel okazał się być drugim najszybszym kierowcą na torze z tempem zbliżonym do lidera wyścigu, Maxa Verstappena. Na niekorzyść opon Vettela działał jednak czas. Jego ogumienie było coraz bardziej zużyte.

Lewis Hamilton podkręcił tempo i zdołał pobić najszybszy czas okrążenia. Był jednak blisko zakończenia swojego wyścigu na ścianie zakrętu 16. Zdołał on jej uniknąć dzięki czemu zyskał kilka dziesiątych sekundy.

Verstappen nie poddawał się i szybko odebrał Brytyjczykowi potencjalny punkcik za najlepszy czas okrążenia.

Na 4 okrążenia przed końcem doszło do szokującego wypadku. Swój samochód rozbił lider wyścigu, Max Verstappen. W samochodzie Holendra najprawdopodobniej pojawiło się przebicie opony. Kierowca Red Bulla rozbił się w bardzo podobnym miejscu co wcześniej Lance Stroll, jednak po drugiej stronie toru.

Zarządzono samochód bezpieczeństwa, a prowadzenie w wyścigu objął Sergio Pérez. Dzięki temu Hamilton awansował na drugie miejsce, a Vettel na trzecie.

Na prostej startowej leżało bardzo dużo części przez co samochód bezpieczeństwa wraz z całą stawką przejechał przez aleję serwisową. Do tego nie zastosował się jednak Nicholas Latifi, który otrzymał karę stop&go. Kanadyjczyk źle zrozumiał swojego inżyniera wyścigowego, który chciał powiedzieć swojemu podopiecznemu aby nie zjeżdżał na wymianę opon, a nie aby nie zjeżdżał do alei serwisowej w ogóle. 

Sędziowie zdecydowali się na przerwanie wyścigu na 3 okrążenia przed końcem.

Podczas czerwonych flag usłyszeliśmy rozmowę szefów Red Bulla, Helmuta Marko i Christiana Hornera. Brytyjczyk był przekonany iż w samochodzie Verstappena zawiodła ta sama opona, co w aucie Strolla.

Większość zespołów zdecydowała się zmienić opony. W samochodzie Hamiltona natomiast, wymieniono także przednie skrzydło.

Usłyszeliśmy również rozmowę ekipy Red Bulla z sędziami. Zespół nalegał na wstrzymanie sesji aby wszystkie samochody mogły zmienić opony, ponieważ zespół nie otrzymał żadnego ostrzeżenia z telemetrii na temat tego, że mogło dojść do przebicia opony. Jak wiadomo, FIA przychyliła się do wniosku zespołu.

Restart wyścigu coraz bardziej się opóźniał a nad Baku powoli zaczęło zachodzić słońce. Porządkowi w pośpiechu usuwali wszystkie odłamki z samochodów Strolla i Verstappena z toru.

Przed wznowieniem wyścigu kolejność kierowców wyglądała tak: Pérez, Hamilton, Vettel, Gasly, Leclerc, Tsunoda, Norris, Sainz, Ricciardo i Alonso.

Drugą dziesiątkę stanowili Räikkönen, Giovinazzi, Latifi, Bottas, Russell, Schumacher i Mazepin. W wyścigu nie brali udziału już Verstappen, Stroll i Ocon.

Sędziowie zdecydowali się wznowić wyścig z pół startowych po ponad pół godzinnej przerwie.

Lewis Hamilton fantastycznie wystartował, jednak zbyt mocno opóźnił hamowanie w restarcie i wyjechał poza tor w pierwszym zakręcie. Brytyjczyk spadł na ostatnie miejsce. Dzięki temu Vettel awansował na drugie miejsce, a Gasly na trzecie.

Pierre Gasly musiał bronić się przed Charlesem Leclerciem i Lando Norrisem. Nie zdołali oni jednak powstrzymać Francuza przed zodbyciem podium.

Sergio Pérez fenomenalnie wygrał swój drugi wyścig w karierze i pierwszy dla Red Bulla.

Sebastian Vettel zdobył swoje pierwsze podium od GP Turcji 2020 i pierwsze dla Astona Martina.

Pierre Gasly z kolei zdobył swoje trzecie w podium karierze, po tym jak wygrał GP Włoch 2020 i był drugi w GP Brazylii 2019.

Epilog:
Kilka sekund po przekroczeniu mety, Perez zatrzymał swój samochód na torze, najprawdopodobniej z awarią. Oczywiście utrzymał on zwycięstwo, jednak pokazuje to tylko jak blisko był Meksykanin od odpadnięcia z wyścigu.

GP Azerbejdżanu 2021 to naprawdę wyjątkowy wyścig. To pierwszy raz gdy Gasly pojawił się na podium jednak nie na pierwszym lub drugim miejscu. Pierwsze podium Astona Martina w Formule 1. Pierwsze drugie miejsce Vettela od GP Meksyku 2019. Pierwszy raz gdy Hamilton nie ukończył wyścigu w punktach od GP Austrii 2018 (nie ukończył tego wyścigu). Pierwsze zwycięstwo kierowcy Red Bulla, który nie był Maxem Verstappenem od GP Monako 2018 (zwycięstwo Daniela Ricciardo). Było to także pierwsze zwycięstwo Péreza w zespole innym niż Racing Point (GP Sakhiru 2020).

Był to także pierwszy wyścig w historii F1, w którym ani Hamilton, ani Verstappen, ani Bottas nie zdobyli punktów.

W klasyfikacji generalnej na czele pozostał Max Verstappen, a drugi wciąż jest Lewis Hamilton. Wyścig ten niewiele zmienia więc w kontekście walki o mistrzostwo, jednak w wielu innych miejscach, punktacja zmieniła się. 

Zarówno Verstappen jak i Hamilton będą starali się nadrobić to co utracili. Najbliższą okazję będą mieli we Francji, już za 2 tygodnie. 

Następny wyścig: GP Francji
1 Trening: 11:30 - 12:30 18.06
2 Trening: 15:00 - 16:00 18.06
3 Trening: 12:00 - 13:00 19.06
Kwalifikacje: 15:00 - 16:00 19.06
Wyścig: 15:00 20.06
Nadawcy: Eleven Sports, F1 TV

Zdjęcia ze stron:
https://www.formula1.com/en/latest/article.perez-beats-vettel-to-baku-victory-after-verstappen-crashes-out-from-lead.aLIxuNGxwBFgZ4Z8OhuRw.html

https://www.racingcircuits.info/asia/azerbaijan/baku.html#.YLo9_-89c0M

Komentarze

Popularne w tym tygodniu: